Clickfarm

Door Neo_TGP op donderdag 10 mei 2018 13:43 - Reacties (29)
Categorie: Gaming, Views: 4.568

Goh, wie had er nou verwacht dat er zoveel mensen gevoelig zouden zijn voor een eenvoudig klikspelletje :). Met pieken van een paar honderd gelijktijdige spelers is clickfarm.nl (zie deze en deze eerdere posts) wat drukker geworden dan dat ik verwacht had!

Neemt niet weg dat ik nog steeds met plezier verder werk aan het spel. Door de drukte op het werk en het mooie weer gaat het wat minder snel dan eerst, maar toch heb ik gisteren dan eindelijk weer een grote update kunnen uitbrengen :).

Meer discussie over het spelletje vind je hier, het spel zelf vind je hier en hier onder staan de updates van de afgelopen tijd :)

UPDATES (enkel de gebundelde updates):

08-02:
  • Pasta fabrieken uit de piek energie verbruik weergave gehaald
  • Probleem met farmrobots en het niet automatisch weghalen van de handmatige "bewerk velden" knop als je ieder 10e veld koopt is opgelost.
  • Graan onderzoek levert nu met iedere ronde minder rendement op
  • Graan onderzoek heeft levels gekregen, die zijn nu ook zichtbaar (klopt alleen voor nieuwe spelers of na een reset)
  • Je kan nu veilig refreshen tijdens de research van veredeling van graan (voortgang wordt bewaard)
  • Olieprijs kan nu daadwerkelijk 20 euro worden
  • De sales computers verkopen nu nog maar 1x per 5 seconden, vlak voor de prijs veranderd, dit verkleint de kans op problemen met olie (nog niet volledig uitgesloten helaas)
  • Dat de salescomputer de bloem voor 1000* teveel verkoopt zou niet meer voor moeten kunnen komen
13-02:
  • Exporteren voortgang via menu mogelijk gemaakt
  • Olieproductie en energie productie netter gemaakt (er wordt geen olie gepompt als de voorraad al vol is, energieverbruik is nauwkeuriger)
  • Weergave van graan onderzoek is iets verduidelijkt
  • Kans op stilvallen oliepompen door gebrek aan olie voor het maken van de benodigde energie is kleiner
  • Negatieve olievoorraad is nu echt niet meer mogelijk
  • Diverse kleine code aanpassingen
  • Volgorde laden graan en kippen aangepast om het incidenteel vermoorden van kippen te voorkomen
15-02:
  • Betere verwerking graan voor kippenboerderijen
  • Meer graanvooraad op kippenboerderijen
  • Voorraadbalk eieren toegevoegd in kippenboerderij blok
  • Mining research robuster gemaakt (heeft wel nog issue's)
  • Paypal donatie mogelijkheid toegevoegd (naast bunq, ideal enz.)
  • Savegame export ook mobile ready en duidelijker gemaakt
  • Savegame import toegevoegd aan het menu (nu ook gemakkelijk cross-device)
  • Wat overbodige code opgeruimd
  • Kleine fix voor de windmolencontrollers
  • Nog meer mining research fixes
27-02:
  • Berekening maken pasta aangepast
  • Het spel kan nu gepauzeerd worden (via game opties)
  • Graan en bloem silo's zijn nu goedkoper
  • Olietanks worden steeds duurder
  • Verhouding tussen de verschillende levels (drempels voor volgend level) is aangepast
  • Onderzoek mijnbouw gefixt
  • Prospecting beschikbaar gesteld
  • Steenkoolmijnen mogelijk gemaakt
  • Steenkool energiecentrale mogelijk gemaakt
  • Om te voorkomen dat je vast komt te zitten kan je steenkool ook kopen
  • Ijzer, Koper, Uranium, Goud en Diamant zijn nog niet beschikbaar :)
  • Indeling van interface is iets aangepast
  • Eieren worden nu in een balk bj de kippenboerderij weergegeven
  • Als je niet genoeg energie hebt voor het maken van pasta krijg je nu de juiste melding
  • Zaken die per 5 ticks en zaken die per 1 tick gaan werken nu in 1 loop, dit voorkomt wat kleine foutjes / rariteiten
  • Voor nu is de steenkool prijs nog fixed op 5k per ton
  • Steenkool kan nog wel wat beter verwerkt worden in de interface maar dat pak ik nog op
  • En talloze kleine fixes :)
Hoe werkt mining?

Als je de drie onderzoeken gedaan hebt kan je gaan prospecten, dit kost aardig wat geld, maar duurt niet al te lang. Als je een type mijn vind dat al beschikbaar is (alleen steenkool op dit moment) kan je de mijn ook daadwerkelijk bouwen.

Mijnen kosten aardig wat energie, maar in het geval van steenkool (en later uranium) kan je de gedelfde resources ook weer gebruiken voor het maken van nog meer energie :). In het geval van steenkool kan je klem komen te zitten als je niet genoeg steenkool meer hebt voor het opwekken van energie kan je bij een te grote afhankelijkheid van steenkool zonder stroom komen te zitten. Om die reden kan je tegen een hoge prijs alsnog handmatig steenkool bijkopen, maar wel maar een beperkte hoeveelheid (max 5% van je steenkoolopslagcapaciteit). Dit zou je alleen doen als je verder echt klem zit.

07-03:
  • Kleine stapjes gezet naar het online opslaan van je voortgang
  • IJzermijnen actief gemaakt
  • IJzererts als resource beschikbaar en verkoopbaar gemaakt
  • Staalproductie (hoogovens) gemaakt
  • Staal als resource beschikbaar en verkoopbaar gemaakt
  • Werking steenkool verbeterd
  • Steenkool aanzienlijk goedkoper gemaakt (50 euro per ton)
  • Onder game-opties vind je nu een mogelijkheid om een verkoopmenu te openen om snel alle prijzen van je resources te zien en ze gemakkelijk te kunnen verkopen
  • Alle alerts zijn vervangen door overlay popups
  • Deze overlays komen niet naar voren bij automatische productie
  • Steenkool en IJzererts worden niet meer automatisch verkocht bij overproductie.. De productie wordt simpelweg verlaagd.
  • Je kan mensen in dienst nemen die pasta voor je maken :) deze mensen hoeven hier alleen maar pasta voor terug (en eenmalig een miljoen)
  • De laatste 5 verkopen zijn nu zichtbaar in het stats overzicht
  • Talloze kleine aanpassingen in de code om het een en ander te optimaliseren
  • Verder overgestapt op een centrale timer / loop (nog niet helemaal af)
  • Eerste stappen gezet om resource prijzen helemaal centraal (op de server) te bepalen, als dat lukt kan ik kijken of het verkopen van resources impact kan hebben op de prijzen bij andere spelers
  • Prijzen ijzer en steenkoolmijnen zijn aangepast
16-03 Toevoeging backend voor savegames
Voor nu doet de backend niet veel meer dan het centraal bijhouden van de voortgang van alle spelers (daar kan ik dan later weer stats van maken). Voor iedere speler wordt automatisch onderwater een online ID aangemaakt. Iedere minuut wordt je voortgang naar de backend gestuurd. In het menu heb je dan nu 3 opties:

Exporteer game ID
Gebruik deze code als je van systeem wil wisselen. Nadat je deze optie gebruikt hebt wordt je huidige sessie gereset, dus zorg dat je die code kopieert!

Exporteer save ID
Deze optie maakt een save voor specifiek dit moment. Je kan deze ID ook met andere uitwisselen, wanneer je een import van deze code doet wordt er een nieuw online ID aangemaakt waar je op verder gaat. Als je dan een fout maakt kan je altijd nog terug naar dit save ID :).

Importeer game / save ID
Spreekt voor zich :)

Nu dit achter de rug is (het schijven van een php connector en een node.js backend) kan ik weer verder met nieuwe content :). Een reload van de pagina zou de nieuwe functionaliteit moeten activeren.

24-03 Gewijzigde backend, kunststof en salescomputer pasta
Ik heb eerder deze week de backend weer omgegooid, deze is nu een stuk betrouwbaarder voor het opnieuw ophalen van savegames. Ik heb nu ook een beter beeld van hoeveel mensen de game tegelijk aan het spelen zijn :).

Verder in deze update:
  • Je kan nu een salescomputer gebruiken voor het automatisch verkopen van pasta
  • Er is een resource bij gekomen, kunststof
  • Je kan kunststof maken van olie
  • Kunststoffabrieken zijn te automatiseren met medewerkers die pasta eten
  • Wat kleine fixes
09-05 Kernenergie!
Deze update heeft even op zich laten wachten door een bijzonder drukke tijd op het werk en het mooie weer ;). De focus ligt op kernenergie en alles wat daarbij komt kijken.
  • optimalisatie savegames
  • level 10 en 11
  • Grotere olietanks mogelijk gemaakt
  • V2 oliepompen toegevoegd
  • Bestaande oliepompen upgraden
  • Automatisch verkopen pasta
  • Uranium mijnen geactiveerd
  • splijtstofstavenproductie toegevoegd
  • Kerncentrale toegevoegd
  • Kernreactoren toegevoegd
  • Kernafval toegevoegd
  • Verkopen mijnen mogelijk gemaakt (daar waar dat niet al was)
  • Meer zaken verkoopbaar gemaakt
  • Voorbereiding centrale registratie verkopen resources

Klein webspelletje deel 2

Door Neo_TGP op dinsdag 30 januari 2018 20:42 - Reacties (105)
Categorie: Gaming, Views: 5.159

Allereerst mijn excuses voor alle verloren vrije tijd ;)

Ik ben enorm verrast door alle positieve reacties die jullie hebben achter gelaten, ik had niet verwacht dat er 125 reacties zouden komen op een klein spelletje dat ik in mijn vrije tijd eigenlijk om de uitdaging van het scripten geschreven heb :).

Veel van de feedback heb ik zo goed als direct in het spel kunnen verwerken, zeker alle hulp rondom het probleem met de windmolencontrollers was erg behulpzaam. Bovendien hebben jullie mij er van overtuigd om nog even wat meer tijd in het spel te steken en wat uitbereidingen te maken. Ik heb inmiddels ook nog wel wat ideeŽn opgedaan voor wat vervolglevels.

Naar de interface wordt nog gekeken, en gezien die ook zeker wel wat verduidelijking behoeft zal dat niet in een paar dagen veranderd zijn. Wel heb ik een aantal zaken in de vorige update aangepast (zoals ook al aangegeven in de comments op de vorige post):
  • Definitief windmolencontrollers gerepareerd
  • Bedragen worden nu overal als bedragen weergegeven
  • Andere aantallen zijn van punten en komma's voorzien
  • Windmolencontrollers kunnen nu verkocht worden
  • Pasta kan nu verkocht worden!
  • Pasta is wel een level doorgeschoven naar lvl 7
  • Als je windmolencontrollers gebruikt kan je de niet geautomatiseerde windmolens nu ook goed gebruiken
  • De opbrengst van de windmolens wordt per seconde opgeboekt en niet meer volledig aan het einde
  • Energiecentrales zijn goedkoper
  • Een aantal opmaak dingen en meldingen als je iets wil doen wat niet kan
  • En vast wat dingen die ik vergeten ben
Dat was dus de update van vorige week donderdag.

Daarna heb ik nog wat tijd gestoken in de update die ik later vanavond online zal zetten. Je bestaande progress blijft bestaan, maar door wat level wijzigingen kan het zijn dat je eerst een level verder moet komen voordat je alles weer ziet. Verder heb ik de vorige keer al de energiecentrale prijs aangepast, echter, als je er daar al een hoop van hebt zal de volgende nog steeds erg duur zijn, de curve is alleen wat minder stijl nu.. Dat merk je vooral als je opnieuw begint.

De wijzigingen in de update van vanavond:
  • Windmolen controllers pakken niet alle stroom in 1x, maar in 1 tikken van 10%
  • Bloem uit de geautomatiseerde windmolens wordt in 10 tikken van 10% geleverd en dus niet meer in 1x
  • Graan is onveranderd gebleven en wordt in 1 bulk geleverd wanneer de oogst klaar is.
  • Het recept voor pasta is veranderd, voor 1 doos heb je nu 100kg bloem en 1000 eieren nodig.
  • Gezien die eieren ergens vandaan moeten komen kan je een kippenboerderij bouwen
  • Een kippenboerderij kan 1000 kippen huisvesten en 100.000 eieren bewaren
  • Je kan extra eieropslag bouwen
  • Kippen hebben graan nodig.. Zonder graan gaan ze dood.. baaad gamer..
  • Een boerderij kan een veilige voorraad van 1000kg voer opslaan (graan)
  • Als graan van het veld gehaald wordt zal eerst de voorraad bij de kippenboerderijen aangevuld worden
  • Mocht je boerderij toch te weinig graan hebben voor het voeden van de kippen kijken we eerst even of er nog wat in de graansilo te halen is..
  • De pastafabriek is een level doorgeschoven (lvl 7)
  • De kippenboerderij krijg je op lvl 6
Het gat tussen level 6 en 7 is misschien net te groot waardoor de overbrugging even duurt.. Verder ben ik de balans van de kippenboerderij nog wel wat aan het afstellen op de testomgeving, dus mogelijk veranderd daar nog wel wat de komende dagen.

Ik heb ook vast nog wel wat vergeten te vermelden, maar in hoofdlijnen zijn dit de wijzigingen :).

Verder ben ik nog op zoek naar een naam voor het spel, als je suggesties hebt kan je met het beste even een dm sturen. :) Zodra ik een naam heb zal ik een forumpost aanmaken!

En tot slot, nogmaals bedankt voor alle reacties, en ik zie de bug reports en vragen hier onder wel weer verschijnen :)

Owja, mocht je geen idee hebben waar dit over gaat.. https://game.hotellan.nl

Klein webspelletje

Door Neo_TGP op zaterdag 20 januari 2018 15:49 - Reacties (130)
Categorie: Gaming, Views: 7.979

Ik doe in mijn dagelijkse werk zo goed als niets (meer) met programmeren of scripting. Toen ik daar alsnog weer mee in aanraking kwam leek het me leuk om eens te kijken hoe ver ik zou komen als ik een clicker spelletje zou willen schrijven..

Met eigenlijk 0 javascript kennis en een klein beetje oude html ervaring ben ik aan de slag gegaan en heb ik wat uurtjes gespendeerd om mijn weg te vinden in javascript en om iets in elkaar te zetten wat ook nog een klein beetje begrijpelijk is..
Het resultaat is een browser spelletje dat uit niet veel meer bestaat dan wat knoppen, tekstblokken en wat tellers ;).

Voor iemand uit dit vakgebied zal het ongetwijfeld rommel zijn (zeker voor de grafisch ontwerpers en interface experts ;)), maar ik ben toch nog best wel trots op hoe ver ik gekomen ben zonder al te veel voorkennis :)

Als je het wil proberen vind je het spelletje hier:

https://game.hotellan.nl

Het doel: Zo veel mogelijk automatiseren en geld verdienen

Opmerkingen:
  • Het spel gaat niet verder dan de pastafabriek
  • Het is niet geschikt voor gebruik op een telefoon (het werkt wel, maar erg onoverzichtelijk)
  • Er zitten ongetwijfeld een aantal foutjes in..
  • Zoals: als de olie op is stoppen je energiecentrales, pomp dan even met de hand wat olie op om ze weer te starten
Ik heb geen idee of ik er nog veel tijd in ga steken, maar feedback is altijd welkom :)

Ouya: Een game changing concept?

Door Neo_TGP op woensdag 11 juli 2012 12:02 - Reageren is niet mogelijk
Categorie: Gaming, Views: 3.797

Nadat ik een tijdje geleden voor het eerst een project gesteund had via Kickstarter (Carmageddon) kijk ik daar regelmatig even rond om te zien of er nog leuke dingen bij zitten. Veel van de projecten die voorbij komen vind ik helemaal niets, aardig wat projecten halen de eindstreep dan ook niet, maar een aanzienlijk aantal ook wel. Het concept kickstarter is gebaseerd op crowdsourcing / crowdfunding en in een tijd dat banken dwars liggen en investeerders ook wel een keertje extra nadenken is het natuurlijk mooi om het geld dat je nodig hebt voor de ontwikkeling van je product op te halen bij de mensen die ook echt wat met je product hebben. Momenteel is het zo dat je gecompenseerd wordt voor je bijdrage doormiddel van de levering van het eindproduct (een van de opties), maar het is dus niet zo dat je een stukje van het bedrijf koopt zoals je bijvoorbeeld bij een aandeel zou doen, het succes van het Kickstarter project heeft dan ook geen gevolgen voor jou bijdrage, zolang het minimum bedrag maar gehaald wordt.

http://www.duurtlang.net/wp-content/uploads/2012/07/ouya-controller-460x383.jpg


Maar ik dwaal af.. Gisteren kwam ik project Ouya tegen, en tot op heden kan ik alleen maar steeds positiever worden over dit project naarmate ik er langer over nadenk, natuurlijk zijn er ook nog beren op de weg, maar daarover verderop meer. Het project draait om een game console voor bij de TV op basis van Android, voor 99 dollar (+ 20 dollar verzendkosten) kan je een bijdrage leveren aan het project en ontvang je in maart 2013 een console met een controller. Klinkt niet als heel veel bijzonders, maar het potentieel van het product is enrom.

Om niet teveel dubbel op internet te plaatsen en de eventuele reacties centraal te houden wil ik voor de rest van het stuk verwijzen naar mijn blog

Live vanuit Zweden

Door Neo_TGP op vrijdag 25 november 2011 23:27 - Reacties (4)
Categorie: Gaming, Views: 4.365

Voor de derde keer ben ik samen met de rest van de Intel Pack4DreamHack groep afgereisd naar Zweden om daar deel te nemen aan het grootste computerfestival ter wereld. Met ruim 19.000 bezoekers (waarvan 9200 byoc deelnemers) is het met ruime voorsprong het grootste evenement in zijn soort. Het grote onderscheid dat DreamHack maakt met andere lanparties is het feit dat het zich niet alleen op het gamen, maar vooral ook op het festival deel richt, met grote optredens van bijvoorbeeld Dead by April op het mainstage zetten ze een goed gevuld mainstage neer waar geen enkel evenement in deze klasse zich aan kan meten.

http://dl.dropbox.com/u/870923/hermanweblog/dhw2011_mainstage.jpg


Dus, voor de derde keer naar Zweden, veel mensen zeggen dat ze naar DreamHack gaan omdat ze het een keer gezien willen hebben, veel van deze mensen kunnen het echter niet bij een keer laten en blijven terug komen. Dat komt doordat DreamHack niet alleen iets is dat je (als je van dit soort evenementen houd dan) een keer mee wil maken, maar wat je echt iedere keer weer weet te verbazen. Zo hebben ze bijvoorbeeld voor dit jaar samen met Telia een 120 Gbit internet verbinding weten te realiseren, ter vergelijking: een Telfort ADSL verbinding is 0,02Gbit (download), dat iets dergelijks totale overkill is blijkt wel uit de statistieken die laten zien dat we er niet in slagen om daar meer dan 25 Gbit gelijktijdig van te gebruiken, maar het is toch een mooie technische prestatie.

Dit jaar hebben ze nog een mooie verandering door weten te voeren, de finales van bijvoorbeeld de StarCraft finales worden in het locale (voor de deur) ijshockey stadion gehouden, als ik het me goed herinner is er op die manier plaats voor 4.000 man die in die hal naar die finales kunnen kijken. Al die plaatsen zijn inmiddels verkocht (en wij zijn er bij!) en dat geeft aan dat er kennerlijk vraag is naar dat soort events, en dan niet die 200 man die wij op een Barcraft bij elkaar krijgen, maar veel meer dan dat! :)

http://dl.dropbox.com/u/870923/hermanweblog/dreamarena_amdsapphire_nyhet_w700_h247.jpg


Ondertussen vermaken we ons met wat potjes Starcraft, Minecraft en Battlefield 3 (lekker gevarieerd ;) ) en maken we de nodige video’s en foto’s van het geheel. Zondag ochtend vertrekken we helaas weer terug naar Nederland, maar dan kunnen we in ieder geval zeggen dat we opnieuw mee geholpen hebben aan het zetten van een nieuw wereldrecord (grootste computerfestival ter wereld).

Voor al onze blogs, foto’s, video’s en natuurlijk veel meer informatie: Intel Pack4DreamHack
http://dl.dropbox.com/u/870923/hermanweblog/dhw2011_bus.jpg
Een van de twee bussen